Цього літа світ відзначає знамення дату — 120 років із дня народження льотчика й письменника Антуана де Сент-Екзюпері. На жаль, через пандемію коронавірусу офлайнові заходи або зовсім відмінилися, або перейшли у онлайн. Так сталося із річницею французького письменника в Україні. "Сент-Екс: крива долі та зигзаги твопчості" — так називався онлайн-захід, який організував та провів молодий письменник, який виступив у іншому амплуа — лекторському. Тож, що нового можна дізнатися про видатного творця "Маленького принца" я дізналася у Ярослава Карпця
— Чи планувалась лекція офлайн?
— Ні, лекція офлайн не планувалася. Збирати аудиторію в реальному просторі часі дуже складно з точки зору організації: потрібно знайти приміщення, вибрати адекватний час, коли люди або після роботи, або у вихідний день. Їм треба приїхати, себто витратити час і кошти. Це непроста задача.
Раніше я був адептом офлайнових заходів, після запровадження карантину я пішов у офлайн і вважаю, що офлайн набагато краще, за ним майбутнє. Лекцію по Екзюпері можна послухати з будь-якого куточка світу: Великобританії, Китаю, Іспанії тощо. Розповідь про французького письменника можна послухати з Одеси, Львова, Харкова, Полтави та інших українських міст. Розумієте про що мовлю? Аудиторія твого заходу розширюється. Плюс непотрібно вкладати ресурси в оренду приміщення, звикати до керівника закладу, концепції цього місця й звичаїв простору. У офлайні потрібно подружитися з технікою, розібратися в платформах і можна робити хоч тисячі лекцій на різні тематики. Заходи в реальному часі — це анахронізм і пережиток. Скоро все людство прийде до цього, а Україна прийде через років 50-100, сподіваюсь на це.
— Чому слайди були російською мовою?
— Так, деякі слайди у онлайн-лекції, заходу присвяченому 120-ій річниці французького письменника і льотчика були російською мовою. Грішний, каюсь, ще тільки опановую мистецтво створення слайдів. Можливо, у вас складеться враження, що опанувати Power Point за декілька днів — це під силу будь-кому, та це не так. Узагалі програма нескладна, тут інший фактор зіграв роль: я один організовував цю лекцію. Ну, як один, в партнерстві з літературно-художнім журналом «Дніпро», ГО «Міжнародна фундація розвитку», підключилися й київські театри: «Сузір'я» та «Маскам Рад». Я їм удячний за те, що запросили свої аудиторії. Та жарка пора, літо — це не найкращий час розказувати про філософію творів Антуана де Сент-Екзюпері. Та і два тижні всього було. Словом, на мої плечі впала левова частка організації процесу й підготовка самої лекції. Себто, я ходив у бібліотеку, опрацьовував монографії та журнальні публікації, паралельно кожного дня запрошував персонально по 100 людей у Фейсбуці, ще паралельно вирішував технічні моменти, тому так вийшло зі слайдами. Сподіваюсь, що таких огріхів більше не буде.
— Скільки лекцій всього у планах?
— На моєму заході «Сент-Екс: крива долі й зигзаги творчості» були присутні педагоги, студенти, керівник громадської організацій, була навіть художниця із Франції. Себто люди, які реально цікавляться неординарною постатю французького письменника, пілота, творця філософської притчі-казки «Маленький принц». В основному це інтелігенція — це передова частина українського суспільства, яка прагне змін та осмислення дійсності, зокрема, і через художні твори. Мова видатного француза, його метафоричні вислови із філософським підтекстом захоплюють читацьке серце, чіпляють його на гачок своєю свіжістю та непересічністю, універсальністю кодів та нетривіальністю. Над своєю перщою працею Екзюпері працював шість років, мова про «Південного поштового», над деякими недовго, наприклад, над «Військоим льотчиком» трудився близького року. У своїй лекції я старався охопити всі віхи життя і творчості Антуана де Сент-Екзюпері. Я ще планую прочитати лекцію на тему Екзюпері й жінки: це його улюблена матуся, дружина Консуелло та інші. Так, це популярна тема, яку люблять жінки. До речі, у жовтні я планую запустити проєкт по Івану Буніну, якому буде 150 років із дня народження. У першій лекції ми будемо розповідати про його відносини з жінками, яких у нього багацько.
— Екзюпері — визнаний геній, про якого багато сказано. Через стільки років, ще залишається, що додати?
— Цікаве питання. Думаю, що воно постає перед тими, хто відкриває цю постать для себе і хоче сказати про неї щось нове. Кожен дослідник творчості французького письменника Антуана де Сент-Екзюпері привносить шось своє у бачення цієї постаті. Для себе я відкрив нового Екзюпері, не «Малень(-ко) принц (-ового)», а ніцшеанського. Ви знаєте, що Сент-Екс дуже захоплювався Ніцще і його працею «Так казав Заратустра»? Саме завдяки впливу німецького філософа з'явилися два перші романи Екзюпері: «Південна пошта» і «Нічний політ». Мене вразив саме другий твір, і не тільки з точку зору яскравих описів землі з кабіни літака, не тільки смерть Фаб'єна, і не тільки яскраві характери, а й вразила постать самого Рів'єра, який заради прогресу й експлуатації літаків у нічний час, по суті, жертвує пілотами. Перед нами прототип ніцшеанської надлюдини, вольової і незламної, для якої люди лише певні механізми на шляху до нового й незвіданого в авіації. У цілком ніцшеаньському дусі написаний твір, саме це і стало для мене певним одкровенням.
— Що в Екзюпері визначає його як письменника?
— Дивне питання. Письменника визначає його письмо, себто сума тих творів, які він написав і, звісно, їх уплив на людей. Якщо ми поглянемо на творчість Екзюпері, його визначатиме, як письменника, все, що він написав. Але пам'ятатимуть його завдяки казці «Маленький принц». Фактично «Маленький принц» — це візитівка Антуана де Сент-Екзюпері в цьому світі
Спілкувалася Анастасія Волошина